Ruilen en retourneren
Voldoet je aankoop toch niet helemaal aan de verwachtingen? Dan mag je deze kosteloos retourneren of inruilen bij de betreffende deelnemer waar je de aankoop hebt gedaan óf deze op eigen kosten terugsturen via de post. Het juiste retouradres vind je op de webpagina van de betreffende deelnemer. Via de deelnemerspagina kun je het adres snel en eenvoudig opzoeken.
Je kunt de aankoop binnen 14 dagen na ontvangst aanmelden als retour via onderstaand retourformulier. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om de producten terug te sturen of langs te brengen bij de betreffende deelnemer. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om zonder voorafgaande mededeling de producten te retourneren binnen de bedenktermijn van 14 dagen. In het retourpakket voeg je dan een mededeling waaruit de wens tot herroeping blijkt.
Let op: Sommige artikelen kun je niet retourneren. Hieronder vallen artikelen die vervaardigd zijn conform de instructies van de consument (maatwerk), planten die kunnen bederven binnen de bedenktijd, losse kranten en tijdschriften (geen abonnementen) en producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondsheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken.
Tip: Breng het product terug naar de verkoper
- - Je ontvangt direct je geld terug aan de kassa!
- - Bespaar op de verzendkosten. Retourneren en inruilen in de winkel is kosteloos.
- - Je kunt het product direct inruilen voor iets wat 100% naar wens is.
- - Vergeet niet het aankoopbewijs mee te nemen.
Liever de aankoop retour sturen?
Je dient het product in de - indien redelijkerwijs mogelijk - originele verpakking en in goede staat terug te sturen. Gebruik een voor transport geschikte verpakking, en verstuur deze enkel retour met een kopie van het aankoopbewijs (zoals de uitgeprinte pakbon).
Als je de overeenkomst herroept, ontvang je alle betalingen die je tot op dat moment hebt gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van je keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) zo snel mogelijk en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat de deelnemer op de hoogte is gesteld van je beslissing de overeenkomst te herroepen, van de deelnemer terug. Indien je slechts een deel van de van je bestelling retour stuurt, dan worden de kosten voor levering niet teruggestort.
De deelnemer betaalt je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd. In ieder geval worden er voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. De deelnemer mag wachten met terugbetaling tot de deelnemer de goederen heeft teruggekregen, of je hebt aangetond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
Checklist retour brengen naar winkel
Stap 1: Controleer of het product in de - indien redelijker wijs mogelijk - originele staat teruggebracht kan worden. Is het product kapot of incompleet? Neem dan eerst contact op met de betreffende deelnemer.
Je mag het product behandelen net zoals in de fysieke winkel mogelijk is. Heb je het product in gebruik genomen? Neem ook dan contact op met de deelnemer. Zij mogen de waardevermindering aan je doorbelasten.
Stap 2: Vul onderstaand retourformulier in binnen 14 dagen na ontvangst van het product, of schrijf een brief of e-mail naar de betreffende deelnemer waarin je aangeeft van de koop af te zien.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zonder voorafgaande mededeling de producten te retour te brengen. Doe dit binnen de bedenktermijn van 14 dagen.
Stap 3: Breng het product binnen 14 dagen na verzending van het retourfomulier, de brief of e-mail (zie stap 2) terug naar de fysieke winkel van de betreffende deelnemer. Neem het betaalbewijs mee en toon deze aan de kassa. Dit kan een uitgeprinte pakbon of factuur zijn, maar ook een schermweergave hiervan op je mobiel of tablet.
Stap 4: In de winkel wordt de staat van het product beoordeeld. Is deze in - indien redelijker wijs mogelijk - originele staat? Dan kun je ervoor kiezen het product in te ruilen voor een alternatief, of de totale geldsom te laten uitbetalen.
Checklist retour verzenden
Stap 1: Controleer of het product in de - indien redelijker wijs mogelijk - originele staat teruggebracht kan worden. Is het product kapot of incompleet? Neem dan eerst contact op met de betreffende deelnemer.
Je mag het product behandelen net zoals in de fysieke winkel mogelijk is. Heb je het product in gebruik genomen? Neem ook dan contact op met de deelnemer. Zij mogen de waardevermindering aan je doorbelasten.
Stap 2: Vul onderstaand retourformulier in binnen 14 dagen na ontvangst van het product, of schrijf een brief of e-mail naar de betreffende deelnemer waarin je aangeeft van de koop af te zien. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zonder voorafgaande mededeling de producten retour te sturen binnen de bedenktermijn van 14 dagen na ontvangst van het product. In het retourpakket voeg je dan een mededeling waaruit de wens tot herroeping blijkt.
Stap 3: Zend het product binnen 14 dagen na verzending van het retourformulier, de brief of e-mail (zie stap 2) terug naar de fysieke winkel van de betreffende deelnemer. Print een kopie van het betaalbewijs (bijvoorbeeld de pakbon) en stuur deze mee in de doos of andere verpakking. Je regelt zelf de retourzending en betaalt zelf de verzendkosten.
Stap 4: De deelnemer beoordeelt de staat van het product. Voldoet deze aan de retourvoorwaarden? Dan wordt het aankoopbedrag teruggestort op hetzelfde betaalmiddel als waarmee de bestelling is afgerekend. Voldoet het product niet aan de retourvoorwaarden, dan neemt de deelnemer contact met je op.
Retourformulier
Je kunt ook gebruikmaken van het Europees modelformulier voor herroeping om kenbaar te maken dat je van de aankoop afziet. Gebruik van dit formulier is echter niet verplicht.